Saturday, June 20, 2009

Yakinlah dgn Ketentuan Allah..

Pagi2 mcm nie saya men'update' blog. Rasa mcm pelik je.. Salunya update pd waktu tgh mlm.. Mungkin hati nie dah tak sabar utk meluahkan apa yg terbuku di hati.. Ya..Mungkin saja..

Semalam, saya dan rakan2 aktivis intech_ss mtg bersama advisor kat mtg room ict department. Seperti biasa seusai mtg kami akan dijamu dgn mknan tghr. sewaktu saya tgh menjamu selera tetiba saya teringat akn handphone saya. saya pun tercari2 sbb terlalu bnyk kertas yg berselerak ats meja. bila dah jumpa saya pun meneruskan suapan..

Setelah suapan terakhir handphone saya bergetar (saya set pegi mode getar sbb berada dlm mtg) dan saya lihat nama yg memanggil. Rupanya kembar saya. Pttla saya tercari2 handphone saya. Rupa2nya saya dpt merasakan yg kembar saya nak kol.. Itulah perasaan yg hanya dimiliki oleh mereka yg dilahirkan sbg sepasang kembar.

Saya terpaksa keluar drp mtg room sbb sora kembar saya tak jelas. Kalo sora dia dlm nada yg kurg jelas maknanya dia sdg berhadapan dgn mslh dan nak mengadu kat saya. So, saya pun carilah tmpt yg takde org supaya saya dpt dgr ngan jelas.

Rupa2nya UPU dah keluar.. Adik saya kecewa sbb tercampak jauh kat kedah. UUM.. Saya yg pada mulanya mendengar agak terkejut. Hampir tak terkata. Tapi, saya cuba berlagak biasa. Saya tak nak menambah darjah kerisauan adk saya. Sora adk saya kedengaran sngt sedih.. Saya turut merasakan yg sama.. Pdhl sebelum nie adk saya kata nak masuk UIA, Gombak. Saya pun harap dia dpt masuk UIA. Saya ble tengok2kan dia.. Tapi..

Serta-merta saya beristighfar.. Bukankah ini telah ditentukan olehNya?? Kita sbg hambaNya perlu terima dgn redha.. Saya pun pesan kat adk saya, "takpala.. dah takde rezeki kat UIA n U yg len.. Kita hanya merancang. Tapi sebaik2 perancang ialah Allah.. Mesti ada hikmah kenapa ko ditempatkan jauh di kedah. cuma cpt atau lambat hikmah itu kita tak pasti.. terima ngan redha.."

Saya membahasakan diri sbg aku ko je ngan adk saya. Dia plak memanggil saya akak. Mami saya salu tegur napa tak panggil adk.. Saya punya pndpt yg berlainan. Panggilan adk tue hanya saya gunakan pd masa2 yg tertentu.. Hehehe.. Sowi mami..

Adk saya kata tetap tak boleh terima.. Saya pun nasihat lagi.. "Nie kan perancangan Allah.. Kena yakin.. Manalah tahu 2 ke 3 tahun akan dtg UUM akan jadi lebih hebat drp U len?? Sapa tahu.. So, terima seadanya.. Yakin ada hikmah suma nie.."

Saya pun bertanya lagi.."dah bgtau mami??" Adk saya mjawab, "tak lagi.."

"Bila ckp dgn mami kena tunjuk muka hepi. jgn biar mami tau ko sedih.. nnt mami risau.. mesti mami tak abih pkr lagi nnt.. tunjuk yg ko tak apa2 dpt U tue.." Saya menyambung..

Namun, adk saya nie agk degil sket.. Dia still kata tak boleh.. Saya tau dia boleh terima.. Cuma sbb terlalu kecewa.. Saya pun kata ayt lazim saya, "aku tau apa yg ko ckp tue bkn lahir drp hati ko.. itu adalah bisikan2 syaitan supaya ko tak boleh terima perkara nie ngan redha.. so, aku anggp ko tak penah ckp"

Sangat susah menjadi sorg akak.. Saya pun diuji masa tue.. Dan saya kalah ngan nafsu juga bisikan2 syaitan. Saya hampir marah kat adk saya sbb kedegilannya. Bila saya nak marah saya akn ckp mcm ni, "aku nak marah dah nie.. membara dah hati nie.."

Bila saya kata mcm tue adk saya pun terus diam. Then, adk saya terus matikan pon sedangkan saya masih bercakap. Hmm.. Saya yg sepatutnya menenangkan adk saya tapi sebaliknya.. Maaf ye dik.. Emosi syaa pun kurg stabil kebelakangan nie.. Tempiasnya terkena kat adk saya plak.

Saya tak msg minta maaf dan bg kata2 semangat mcm biasa. Kalo dulu, bila saya hampir 'ter'marah adk saya, saya akn minta maaf. Tapi semalam tak. Bukan ego. Juz nak biar adk saya pkr lebih mendalam..

Bila azan maghrib dah berkumandang adk saya kol. Saya tersenyum.. Tak kemana kalo dia nak merajuk. Dia akn kol balik gak sbb dah takde tmpt nak mengadu.. =)

Satu lagi mslh yg merunsingkan saya. Yuran utk masuk U sangat mahal. Saya dan adk jenis yg tak suka menyusahkan mami kami.. Tak sampai hati nak beritau mami.. Dah lah skrg mslh kewangan menghantui keluarga saya.. Hmm.. Ujian2..

Nampaknya saya kena bertindak. Tapi nak wat apa?? Saya pun tgh dilema kesempitan duit skrg.. Jumlah yg diperlukan bukan sdkt.. Tapi, bila dipikirkan semula.. InsyaAllah duit takkan ada mslh. Mami saya sentiasa ada ikhtiar. Itulah mami saya. Biar takde pun akn di katanya ada.. Akn cuba mencari wlupun agk payah. Nasiblah mami saya nie pandai menyimpan.. "Menyimpan demi anak2.." kata mami saya pada satu masa dulu..

Tq mami.. Syg mami krn Allah..

Apa yg mampu saya wat sbg anak perempuan sulung, ialah mendamaikan hati mami saya. Selepas menghadapNya pada waktu maghrib saya bertafakur sejenak.. Saya pun kena redha ngan apa yg adk saya dpt.. Entahlah.. Sya sdg mencuba utk melihat dan menerima perkara nie ngan redha.. mungkin inilah perasaan sepasang kembar.. akan sedih bila kembarnya juga sedih..

Tgh2 muhasabah diri.. Mami saya kol.. Mami saya membangkitkan persoalan tentang UUM.. Saya pun kata kat mami saya, "mi.. takpala kalo dia dpt sana.. ada hikmahnya tue. lagipun kedah tue bgs negerinya. ada ramai kwn2 kedah disini.. suma baik budaknya.. jgn risaula.. suasana di kedah insyaAllah lagi aman drp UITM. Kan dia yg mau tmpat baru?? Allah sudah bg UUM. Maknanya rezekinya disitu.." Mami saya pun mjawab, "Jauh sangat nak.. camana mami nak pegi tengok nnt.. takde sedara mara lagi sana.." Saya pun sambung, "mami jgn pikirkan sangat. bagi dia berdikari. dia kan dah besar.. mami tak boleh gak asik nak pegi tengok.. belajar mmg mcm tue.. alah.. lm2 nnt biasala tue..jgn risaula mi.."

Banyak menda lagi saya dan mami saya cerita.. "Yang pntg, nasihat dia.. bila berada dtmpt org kena jg diri n jg akhlak. baik2 ngan org.. nnt org pun akn baik ngan kita.. mami tlg bgtau dia.. org bgtau nnt dia tutup pon lagi.." Saya kata..

Tapi mami saya still risau.. Saya pun risau.. Tapi saya tak nak tunjuk ke mami saya.. Nnt bertambah2 risaunya.. 27hb nie adk saya dah kena mendaftar.. Kalo saya tak busy hujung minggu dpn saya akn pegi kedah menghantar adk saya sama.. Mhn Allah permudahkan saya minggu dpn nie.. Saya nak berada di sisi mami saya bila menghantar adk saya.. Sbb.. Saya tahu.. Mami saya mesti nangis punya.. Saya nak tenangkan hati mami saya.. Saya nak bagi kata2 semangat kat adk saya.. Wlupun saya sebenarnya sedih sama.. Tapi saya bukanlah org yang pandai menunjukkan kesedihan pada keluarga saya.. Saya suka smpn sendiri.. Saya nak mereka lihat saya sbg sorg yg kuat..

Adikku yg disayangi.. Terimalah suma nie dgn hati yg redha.. Allah itu Maha Perancang.. Takkan disusahkan hambaNya yg beriman.. Yakinlah adikku..

Mamiku yg plg tabah.. Juga terimalah ketentuan ini dgn redha.. InsyaAllah berada di tmpt yg lagi jauh akan menjadikan adk lagi matang dlm hidup.. Ada hkmah yang tersembunyi.. Yakinlah..

No comments: