Monday, June 29, 2009

Kekuatan Perlu Dijana Semula..!!!

Hari nie mcm2 perasaan ada.. Sedih.. Gembira.. Suma bercampur baur.. Mami saya dtg lewat ptg td. Mata mami saya sembab. Sbbnya?? Sebab asik nangis kenangkan kembar saya kat UUM, Kedah..

Hmm.. Payahnya saya rasa.. Asik pujuk mami supaya tak payah sedih2 lagi.. Mami pun asik pesan, "jgn lupa kol adk ya.." Saya hanya mengangguk..

Susah
rasanya jadi kakak nie.. Saya tak boleh sedih2.. Nnt mami saya lg sedih. Saya perlu kuat supaya mami boleh jadi kuat. Mami mmg mcm tue.. Tak boleh berjauhan dgn anak2.. Asik2 nak tangkap syahdu.. Sian mami..

Sayu hati nie tengok mami.. Susah macam mana pun mami mesti kata tak susah.. Mami dtg sini pun dah siap hulur rm300 kat saya. Saya minta rm50 je.. Mami bagi rm200. Pastu ptg tadi hulur lagi rm100.. Puas saya tolak. Awal2 mmg berjaya tolak.. Masukkan semula duit tue dlm beg tngan mami. Bila nak balik tue, mami hulur lagi skali.. Serba slh rasa.. mnta rm50 dpt rm300.. Kalo diikutkan duit tue mami ble pki blanja harian. Tapi mami ttp nak bg gak..

Itulah mami saya.. Susah mcmana sekalipun akn kata tak susah.. Duit tak penah jadi mslh.. Tiap kali balik cuti pun, nak balik campus semula mami mesti hantar adik. Mami salu kata, "tak sampai hati tengok adk balik sorg2.. mcm takda keluarga je.."

Kalo saya.. Mmg saya tak bagi mami hantar. Saya kata nak berdikari. Mami mmg dah paham ngan tabiat n karenah saya. Bila saya kata hitam, hitamla.. Takkan jadi putih. Bila saya diam, maknanya saya tak suka perkara tue disebut2kan or dibincang2kan.. Itulah saya.. Sbb tue kot mami still boleh thn air mata kalo saya yg dpt blaja jauh2.. Tapi kalo adik.. Mmg tak boleh.. Sbb adik manja sangat..

Hmm.. Tugas baru utk saya.. Kena kol adk setiap hari.. Pastu bagi happy mami.. Yakinkan mami yg saya boleh jg adk.. Yup...!!! Saya boleh jadi anak yg diharapkan..!!

Masa mami saya dtg tadi.. Mami bawa durian.. Pastu mami beli banyak stok biskut n minuman peberet saya, nesvita. Mami tegur, "napa kurus sangat nie..??" Saya senyum je.. Saya gurau, "on diet" Mami pun mulalah bukak gelanggang ceramahnya.. Haiyo0o0o....

Saya ckp kat mami saya banyak keja nak kena wat. Sbb tue makan tak terjaga. Banyak mslh kena pkrkan. Mami tak abih ngan ceramah free nya.. Hehe.. Mmg macam tue bila jd ibu..

Saya makan durian ngan suma sahabat2 saya yg saya dah anggap mcm adk beradik saya.. Rusni, wan, balqis, atim, shidah, kak midi, kak had, n bnyk lagi.. kak fiza dtg lmbt. Tapi kak hawa lg lmbt. hehe.. Tak lupa gak rumet kak had.. =)

Sebelum mkn tue, kak had n wan nasiat saya.. Tangkap syahdu gak sekejap.. Kak had kata, "Allah akn beri kemuliaan kpd org yg melepaskan apa yg dia syg sngt2.." (agk2 mcm tue la bunyi ayt kak had..) Saya yg ngah down pun trasa semangat sket..

Kebelakangan nie banyak mslh melanda saya. Kekuatan saya dah goyah.. Saya jd emo sket. Bkn sket.. Emo tue mkn serius plak.. Bila pkr2kan semula.. Mungkin ada kaitan dgn kekuatan saya yg makin rapuh. Nmpknya kekuatan perlu dijana semula.. Irma boleh..!!

Kekuatan perlu dijana semula demi sesuatu yg sangt2 pntg disamping demi mami n kembar saya.. Selama nie mami saya melihat saya sbg anak pompuannya yg sangat degil dan sangat kuat dlm hadapi apa jua rintangan yg dtg. Kembar saya plak melihat saya sbg akak yg boleh diharapkan. Saya tak boleh mengalah.. Kekuatan perlu dijana semula.. Ya.. Kekuatan perlu dijana semula.. Irma yg dulu akan kembali.. Irma yg mana kekuatannya tak pernah goyah. Biar goyah camana pun, pasti ada cara utk counter balik.. Itu Irma yg dulu..

Kekuatan perlu dijana semula..!! Irma yg dulu akn kembali.. InsyaAllah...



2 comments:

annisaNazifa said...

KUAT!!!

Teringat mak kat rumah bila baca posting ni...

Itulah ibu..kasih sayangnya tak bertepi. Biar dia tak cukup makan..asal anak cukup segalanya..biar dia tak cukup tidur..asala anak berlapikkan tilam empuk.

Semoga nte sentiasa tabah. Benar...
Allah hanya menarik sedikit nikmat sahaja dari hidup kita untuk digantikan dengan bikmat yang lebih besar nilainya...

Syaratnya..kita kena tahan ujian tu...

aku abid said...

terima kasih yg tak terhingga annisaNazifa..