Sunday, June 21, 2009

'Engkaulah' Yang Maha Perancang

Hari nie merupakan hari yg sangat2 memenatkan!! Waktu pagi diadakan rehlah GAPSS. Saya yg kena wat air. Ntah apa rasa air tue.. Saya tergesa2.. Sbb saya ada meeting kat UM. Mana air tak wat lagi.. Baju tak iron lagi.. Dan empunya diri nie pun tak mandi lg.. Haiyo0o.. Agak kelam kabutlah pg td... Maaflah pada sume yg menyertai rehlah.. Air tak sedap.. Huhu..

Dah abih wat air cpt2 bsiap utk g meeting. Meeting pukul9.30. Ptt bertolak pukul9.00.. Nie nak dkt pukul10.00 baru saya nak bertolak. Saya pergi bersama kak maziyah..

Sampai kat UM tue, kitorg pun tercari2 la tmpt yg sepatutnya nak bermeeting.. Mcm biasa.. Sesi taaruf, perbincangan aktiviti and etc.. Saya banyak diam dek krn terlalu letih..

Bila dah abih meeting tue.. Saya tak tau lah apa yg jd kat saya.. Allah dah tentukan.. Saya terjatuh sbb tak perasan penghadang kerusi yg saya duduk. Apalagi.. Bedebukkkk..!!! Saya jatuh n terbaring kat lantai.. Huhu.. Nak nangis je rasa.. Ramai pulak budak lelaki kat situ.. Malu..

Saya nak bangun tak boleh.. Susah.. Sbb kaki tersepit kat kerusi.. Allah je tau betapa malunya saat tue.. Rasa nak menghilangkan diri je..

Alhamdulillah banyak akak2 yg meeting bersama menenangkan saya terutama kak maziyah.. tq akak.. Saya pun duduk semula dan istighfar banyak2.. Saya berkata sambil mengurut dada.. "takpa2.. kifarah dosa kot.."

Dlm masa yg sama hati saya jd lebih tenang.. Damai sekali.. Kalo dulu.. Saya mesti dah blah dr tmpt tue.. Sbb malu!! Tp skrg.. Malu mmg ada.. Tp, perasaan redha tue melebihi malu.. Setiap apa yg berlaku saya cuba didik hati nie utk redha.. Bukankah ini juga satu tarbiyah drp Allah utk mendidik hati kita agr lebih bersabar??

Sepanjang minggu nie dah dua kali saya jatuh.. first skali masa nak g class kat smawp. jatuh kat tangga. Sampi skrg kaki kiri masih skt.. Masa tue Allah tak buka aib saya lagi. Hanya sorg je sis yg tengok saya jatuh. Alhamdulillah.. Hari nie diuji lagi.. Sehingga meninggalkan kesan lenguh2 kat badan. Dan yg paling teruk bengkak kat lengan belah kanan. Nk gerakkan tangan agak payah..

Tapi hati nie tetap tenang.. Sngt2 tenang.. Hikmahnya apa saya tak pasti.. Tapi yg pasti.. Allah itu Perancang yg plg baik.. Takkan disusahkan hambaNya yg beriman..

Apa yg best.. Lepas jatuh tue.. bdn lenguh2.. Tapi masa nak balik cfs, akak2 UM hantar. Naik motor.. Fuyyo0o0o...!! Bestnya..!! Hilang suma rasa skt masa naik motor. Takut gak pada awalnya.. Tapi.. Bila dah naik.. Mcm tak nak turun dah. Hehe..

Itulah hebatnya perancangan Allah.. Disaat saya berduka dan cuba mengajak hati utk redha sbb jatuh.. Allah menyelitkan keseronokan naik motor. Penyayangnya Allah.. Setelah dihadiahkan kita dgn kedukaan, dianugerahkan pula dgn senyuman.. Itulah yg membantu hati saya lebih redha.. Alhamdulillah..

Cumanya.. Hrp saya dah tak jatuh2 lg.. Lenguh dah seluruh tubuh.. Hehe

Terima kasih ya Allah ats ujian yg Engkau berikan.. Engkaula Yang Maha Perancang..

p/s : meeting kat UM tue membincangkan keja2 yg akn kitorg wat semasa Konsert Antara Dunia (KAD 09)
anjuran GAMIS n Rabbani Production

No comments: