Tuesday, March 24, 2009

Aku Penyair Yang Berduka..

Jiwa yang kelam
Melakar sebuah episod luka
Mengukir kaca derita
Aku penyair yang berduka…

Kemana pergi tawa gembira
Kemana pergi tingkah yang lincah
Kemana pergi hati yang berbunga ria
Aku penyair yang berduka….

Jasadku kaku
Hatiku dilanda rindu
Diburu dendam yang tiada kesudahan
Fikiranku umpama sebuah lautan yang tidak berpenghuni
Akalku yang sering memutar helah tersentak
Akukah penyair itu???

Kau menatapku seakan aku tidak mengenalimu
Kau menghulur sebuah senyuman dan aku membalasnya
Namun, kau masih belum mengerti akan diriku
Tiada siapa yang tahu
Aku seorang penyair yang berduka…

Biarpun ribut taufan datang melanda
Biarpun aku jatuh kedalam gaung derita
Biarpun tiada siapa yang menghulur mengikat tali
Aku akan tetap berdiri
Walau aku penyair berduka
Tundukku tidak sekali….


No comments: