Wednesday, October 28, 2009

Yang Mana Idaman Hati????

Alhamdulillah... sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang.. :)

Cenfos baru je membuka tirai baru. tak sampai seminggu sem baru berlangsung. Kelihatan ramai shbt2 saya yg dah bertungkus lumus ngan hwork masing2.. Moga mereka2 dpt uruskan masa ngan lebey baek drp sem lepas.. Saya plak camana??? hmm....

Sem nie mencatatkan kebosanan saya berada pada tahap maksima. Mana tak nyer saya hnya amek satu subjek je. tambah plak EPT reading.. So, contact hour cuma 6 jam seminggu.. Huh!! Kalo difikirkan kembali.. Saya sepatutnya grad bersama2 rakan2 yg len. Tapi saya memutuskan utk exten ats sbb yg tertentu (p/s: bukan sbb repeat paper ya..). Sedey ada gak bila tngk yg len grad dulu.. Tapi takpa.. Moga nie yg tbaek utk saya..

Programming dan Islam???

Kalo nak tau.. Satu subjek yg saya amek sem nie ialah programming. Ringkasannya PG. Apa kaitan PG dan Islam??? Saya pun masih tercari2...

Sebetulnya saya bercita2 nak jadi software engineer.. Saya nak jadi kaya melalui bidang yg saya amek nie.. Org salu kata, sapa yg amek ICT bley wat duet yg bnyk dlm masa yg singkat. Tp, dgn syarat buat dgn sepenuh hati.. Napa saya nak jadi kaya????

Bila saya kaya... Duet yg banyak saya akn salurkan utk keja2 dakwah. Itu matlamat saya.. Sbb tue saya still stay dlm ICT. Ada gak sbb len yg terlalu peribadi utk saya coretkan kat sini. Bak kata lagu Siti Nurhaliza.. Biarla rahsia.. o0o0oppsss!!! Dah merapu la pulak...

Cuma yg merunsingkan saya sekarang nie... Saya seakan2 dah hilang minat terhadap ICT. Mybe sebab saya frust. Frust ngan keadaan diri yg blaja hnya utk exam. Pernah sekali, bahkan berkali2 saya cuba utk create database spt yg saya blaja dlm Computer 2. Nak tau apa yg jadi?? Saya langsung tak boleh buat.. Saya dah lupa segala2nya tentang database.. Saya frust giler masa tue. Sampaikan trus shut down laptop..

Tapi.. Bukan semata2 krn saya frust. Sbbnya minat saya kini bercambah dlm bidang len.. Sejak sekolah lagi saya aktif dlm PRS. Dari situla timbulnya minat terhadap psikology. Dan.. Minat tue semakin menjadi2 sejak kebelakangan nie.. Konpius jadinya.. Tak tau nak yg mana satu..

Adakah saya akn memilih bidang psikology or trus stay dlm bidang perkomputeran yg kdg membuatkan kepala otak berserabut saya pun tak pasti.. Lagipun saya tak beristikharah lagi.. Cumanya nak kata, andai bila saya dah beristikharah dan keputusannya adalah menukar course.. Akan hilangkah matlamat saya selama nie??? Utk cari duet bnyk2 dan salurkan pada keja dakwah?? hmm.. Sudah tentu akn terkubur.. Tapi saya tetap akn mencari inisiatif yg lain.. Ini bukan soal duet je.. Bnyk lagi yg bley saya lakukan insyaAllah..

Target saya sem nie.. Saya nak cari kembali ke mana menghilangnya minat saya pada bidang ICT nie.. Nak pupuk kembali minat yg semakin hari semakin pudar.. InsyaAllah..

Tapi.. saya masih tertanya2.. mana satu yg menjadi idaman hati?? psikology or komputer??? Kalo nak kata dua2 agak mustahil sbb saya bukanlah jenis yg bley tumpukan dua benda dlm satu masa.. hmm..

Psikology Vs Komputer..

4 comments:

Rerama Ungu said...

Kalo difikirkan kembali.. Saya sepatutnya grad bersama2 rakan2 yg len.

Komen untuk ayat ni...Irma tak boleh cakap gini sebab yang sepetutnya adalah yang terjadi sekarang...Itulah yang sepatutunya dan inilah yang Allah nak.

aku abid said...

tq ats peringatan.. utk pengetahuan nta.. kalo yg ana guna tue bersifat mengimbas kembali. bukan menyesali. sykran.

@zim@h4eva said...

Salam Irma,

Jangan mudah putus asa atau hilang fokus. Sy pun minat psycho, masa degree sy amik elective paper 'Psychology'..enjoy ur study, mane2 pun ok, minat boleh disemai/ditambah/dipupuk. yg penting kena fokus + ada org bagi dorongan ye tak? anyway..if xpaham progg, bole je consult dgn sy walaupun mdm maznah yg ajar :) good luck yer....

aku abid said...

wslm miss..

tq miss... insyaAllah saya jumpa miss bila ada yg tak phm..