Wednesday, August 12, 2009

Surat Dariku utk Diriku..

Kini 19 tahun engkau hidup..
Terlalu banyak nikmat Allah utkmu..
Nikmat yg paling besar yakni nikmat iman dan islam
Nikmat yg tak dpt engkau dustakan..
Bukankah engkau perlu bersyukur???
Sudah tentu..
Bersyukur itu sudah pasti..

Nikmat apa lagi yg Allah berikan??
Terlalu banyak bukan??
Nikmatnya bersahabat.. Nikmatnya berukhuwwah..
Semua terasa nikmat bilamana disatukan dengan ikatan aqidah..
Engkau sudah hadam tentangnya bukan??
Adakah engkau masih mahu mendustakannya??

Apa lagi nikmat Allah?
Jgn tipu diri sendiri..
Sesungguhnya engkau tahu..
Hati yg berperasaan juga nikmat daripada Allah..
Mahu mendustakannya lagi??

Banyak lagi nikmat Allah..
Engkau hnya perlu merenung nikmat hati.. nikmat bersahabat.. dan nikmat berukhuwwah..
Kerana apa??
Kerana engkau hampir mendustakannya bukan??
Betapa ramai yg memujuk dan menasihati
Tp engkau tetap buat tak peduli..

Betapa nikmatnya hati yg berperasaan
Engkau nafikan dgn cb menukarkan hatimu mjadi hati yg beku!
Betapa nikmatnya bersahabat
Engkau cemari dgn perasaan emosionalmu!
Betapa nikmatnya berukhuwwah
Engkau kotori dgn sifat putus asamu!

Nikmat yg mana lagi engkau dustakan?!!

Perlukah hati yg tak bersalah itu engkau hukum?
Perlukah sahabatmu engkau pinggirkan?
Perlukah ukhuwwah itu terputus di tengah jalan?

Jawab dgn akal yg waras.. Bukan dgn nafsu yg sesat!

Engkau tak rasa ke yg engkau tue
Selalu menyusahkan sahabat2mu??
Adakah dgn mengasingkan diri mampu mengubah segalanya?
Adakah dgn berdiam diri dan menganggap tak pernah berlaku apa2 merupakan jln penyelesaiannya?

Jawab dgn akal yg waras!

Engkau tahu dirimu seorg yg optimis..
Takkan pernah mengalah wlu ditimpa badai yg mengganas
Tapi..
Kenapa ujian sekecik nie engkau dah rebah?
Bukankah sorg sahabatmu pernah berkata
Bahawa engkau akn mudah jatuh bila berhadapan dgn ujian yg lagi besar
Bilamana ujian sekecik nie pun tak mampu atasi..

Renungi dgn hati yg Allah anugerahkan..

Aku tahu..
Engkau masih mengharap..
Utk semuanya kembali seperti sediakala..
Aku tahu..
Engkau masih mencuba..
Wlupun hasilnya sngt menyakitkan..
Jgn diharap pd org itu
Tp, mengharaplah pdNy
Nescaya engkau takkan kecewa..

Wahai dirimu yg juga diriku
Engkau adalah aku..
Dan aku adalah engkau..
Jgn bebankan fikiranmu dgn semua nie..
Juga jgn engkau korbankan hatimu, sahabatmu dan ukhuwwah yg terbina ats ikatan aqidah..
Aku tahu betapa penting ketiga2 itu utkmu..
Krn aku juga merasa kepentingannya..
Bukankan diri kita sama??

Jgn juga engkau hampakan harapan sahabat2 mu..
Betapa mereka mengharap semua kembali kepada sediakala..
Jgn pula engkau berjanji kpd mereka..
Krn engkau sendiri tahu..
Betapa sukar dan mustahil semua itu..
Apa yg dapat engkau lakukan ialah..
Mengharap padaNy..

Jgn dustakan nikmat yg diberikan
Ujian itu juga satu nikmat..
Cari dan jadilah dirimu yg dahulu..
Jgn biarkan hatimu menguasai dirimu..
Tapi kuasailah hatimu..
Aku menasihatimu krn engkau adalah aku..
Aku menyayangimu krn kita adalah satu..

- dariku utk diriku-

3 comments:

Pena_Daie said...

dariku untukmu...
muhasabah itu sangat vital...teruskan pencarian diri sahabatku...

apa yang terkubur semakin kelihatan..

ingat yakin pada CINTA-NYA..mabuk cinta denganNYA adalah nikmat yang paling hebat!subahanallah!

aku abid said...

syukran shbt..

sdg mcari dan memuhasabah diri..
seseorg pernah berkata..

"bila hubungan kita baek ngan Allah, hubungan kita akn baek ngan manusia.."

saya merenung khilaf diri yg teramat bnyk..

nmpknya.. saya kena improve diri n pelu mantopkan lagi hubungan ngan Allah..

itulah matlamat saya skrg..

Dhamah Syifflah said...

mengenal diriMu melalui diriku...
mengenal diriku melalui diriMu...
Tanpa diriMu siapalah aku...
terkontang kanting tiada apa...
hanyalah secebis kerinduan terpendam...

erat cinta bertambah mengenal...
bawalah sekali aku menuju...
seperti insan yang berjihad...
menuju kepada diriMu yang satu...
lantas Makrifat kepadaMu...