Wednesday, August 12, 2009

H1N1 : Musibah yg Mengajak kita Bermuhasabah

Penularan H1N1 kini semakin meruncing.. Baru2 nie di campus saya sendiri 2 org telah dijangkiti virus tersebut. Mereka positif H1NI. Sorg bro n sorg sis. Sangat terkejut masa saya menerima berita tue. Saya cb meletakkan diri saya di tmpt mereka.. Ntah apa perasaan saya.. Yg pastinya saya sngt takut..

H1N1.. Adakah ini teguran drp Allah??? Buat kita manusia yg lalai lagi alpa.. Setiap penyakit itu ada ubatnya.. Tp mungkin sbb kita nie manusia yg berdosa, Allah tak temukan kita dgn penawarnya lagi.. Wallahu'alam..

Kdg2 saya terfikir.. Kalau saya dijangkiti penyakit tue n Allah panggil saya menghadapNya.. Cukupkah amalan saya?? Ramai yg tak sedar di sebalik musibah nie kita patut muhasabah. Selama kita hidup, cukup ke amalan kita?? Apa sumbangan kita utk Islam?? Adakah kita nie jenis yg tak peduli dgn masalah umat Islam yg len?? Kau, kau.. Aku, aku.. Itukah kita???

Saya tak mampu mengulas panjang ttg isu nie.. Hanya apa yg saya ble kata, anggp musibah nie sbg satu teguran drp Allah utk kita muhasabah semula diri kita nie. Diri kita yg penuh dosa dan noda yg takkan hilang tanpa mendapatkan keampunan dariNya..

"Musibah mengajak kita bermuhasabah"

3 comments:

ubaidillah alqasam said...

salam perjuangan..semoga dirimu seteguh karang di lautan dalam menghadapi mehnah kehidupan..

ummu khosyatillah bt muzakir said...

salam
ak g hospital minggu lps.
bygkan pkl 1pg, ramai gle yg beratur nk dptkan rwtn.

ad makcik dok sblh ak smbil pangku baby yg tgh dipakaikan mask..
ak tya..
"acik nk cek baby ke?".
"haah..makcik risau jugak sebab baby ni dlm golongan high risk".
ak igt sbb baby..yelah, antibodi bdn xcukup kuat lg..
rupa2nya..
"tambah pulak, baby ni ad asma dan sakit jantung".
Ya Allah. terkejutnya..
baby tu sgt kecil dan nampak sgt lemah..
nk gugur juga air mata ak ni..

dlm masa 4jam kat sana,
ramai sgt org..
yg plg kasihan dkt org tua dan kanak2..
kalu org muda mcm kita ni, xperlulah risau sgt..
kita blh jaga diri dan mesti berusaha nk lawan blk skt tu.. insyaAllah.

aku abid said...

to ubaidillah alqasam

salam perjuangan kembali..

to ummu

skrg mmg agk kritikal situasinya.. mg kita terhindar drp wabak nie..