Friday, April 3, 2009

Peralihan Kuasa PM

Semalam detik bersejarah yang menyaksikan peralihan kuasa Perdana Menteri. Tak perlu lah saya sebutkan sape yang menggantikan Pak Lah. Sume pun dah tau.. Dengan peralihan kuasa ini ada sesuatu yang ‘menarik’ untuk disaksikan. Dalam perutusan PM kita yang baru, beliau dengan rasminya menarik balik penggantungan sementara dua buah akhbar dan yang amat menarik sekali ialah pembebasan 13 tahanan ISA. Hmm.. Saya amat yakin dan pasti berita ini sangat2 menggembirakan keluarga sume tahanan terbabit. Setelah sekian lama menanti saat untuk dilepaskan dan bertemu dengan ahli keluarga sudah pasti saat2 ini takkan pernah padam dalam kotak memori 13 tahanan tersebut.

Saya rasa keputusan untuk membebaskan 13 tahanan tersebut adalah satu langkah awal dan bijak yang diambil oleh PM baru kita nie. My first impression said, “he was good.” But not really good until Islam berada di tempat yang sepatutnya. Penggantungan dua akhbar dan 13 tahanan ISA saya kira cukup bagus untuk dijadikan sebagai berita muka depan yang menunjukkan keseriusan PM baru kita dalam mengemudi tampuk pemerintahan negara. Ye ke?? Betul ke macam tue?? No komen… :)

Apa yang pasti, PM baru kita nie memegang satu amanah yang merupakan tanggungjawab yang amat besar sekali. Sekiranya beliau tak amanah dalam tugasnya tanggunglah di akhirat kelak. So, kita doakan moga2 PM baru kita nie selamat dalam mengemudi pemerintahan Negara. Ameen..

Ingat nak jadi PM nie senang?? Pemimpin kepada seluruh rakyat..! Jikalau dahulu, Pak Lah saya lihat cuba untuk membawa Islam agar lebih difahami oleh sume rakyat. Lihat saje karektor beliau. Namun, saya melihat sedikit kegagalan disitu. Bilamana kita nak membawa Islam itu mestilah dalam keadaan berjemaah. Tak boleh sorg2. Nanti kita mudah dilambung ombak yang ganas. Sudah ada buktinya bukan?? Yang tak tau tue, cari sendiri..

Kepada Pak Lah, jasa beliau cukup banyak. Bgslah dah tak jadi PM. Terlepas dari amanah yang sangat berat. Perbanyakkanlah amal ibadah.. Kita yang muda nie pun kena banyakkan amal ibadah. Bukan Pak Lah je.. Ye tak?? :)

Kepada PM baru kita.. tak payah sebut nama lah ye.. sume pun dah tau.. Jalankanlah tugas dengan penuh amanah. Sebabnya, jawatan kat dunia yang kita pegang nie akan dipersoalkan di akhirat kelak. Jangan rasa gembira je. Tugas untuk memimpin kitorang rakyat Malaysia nie payah. Banyakkan gak amal ibadah ye.. Jangan ingat nak berkempen je..

Kepada kedua2 buah akhbar, tahniah.. Penggantungan dah ditarik.. Bolehlah beroperasi lagi ye?

Tak lupa jugak kepada 13 tahanan ISA.. Selamat kembali kepada keluarga..

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang sangat2 tak menyokong penahanan tanpa pembicaraan, saya nak menyeru sume2 yang membaca tulisan nie.. Sape2 yang pernah memegang ataupun yang sedang memegang mane2 jawatan, peganglah ia dengan amanah. Walaupun tak sebesar amanah sebagai PM. Kita akan dipersoalkan! Ikutlah AlQuran dan Sunnah. Kalau tak dapat laksanakan sume, sedikit pun takpe. Yang penting jangan tinggal sume..

Selamat tinggal PM lama.. Selamat datang PM baru.. Patah tumbuh hilang berganti. Yang pasti, Islam takkan patah dan takkan ada gantinya.. Takbir !!!

No comments: