Wednesday, April 15, 2009

nape budak2 skrg manja sangat???

“Pelik la budak kecik nie.. Apsal kalo nak makan mesti kita yg besar nie kena sediakan?? Nak mandi mesti kita yang kena mandikan?? Tak le wat sendiri ke???”

Hmm.. Melampau tak soalan saya tue?? Hehe.. Kalo fikir2kan semula mmg melampau pun.. Tapi, kepala nie tak le lepas dari ‘ter’ fikirkan soalan tue.. Mana taknye.. Cuti nie watkan saya hampir2 sakit jiwa. Terpaksa jadi The Nanny yang tak bertauliah. Fuh! Mmglah saya suka rancangan ‘The Nanny’ tapi tak bersedia lagi nak jadi nanny.. Haiyoo..

Saya nak kongsikan camane brutalnya saya jadi The Nanny.. Hehe.. Kisah nie berlaku di satu petang hari….

Watak Utama: Saya :)
Watak kedua: Memey (Adik sepupu)
Watak ketiga: Abang (Nie abg sulung saya)

Alkisah pun bermula….

Masa tue saya baru je abih makan. Mami masak ketam masak kicap. Tak tahan woooo.. Nyam2.. Sedap… After makan, saya pun rehat. Tak le gerak dah. Full sangat2.. Masa tue saya duduk kat sofa. Dari duduk saya dah terbaring. Macik saya kata kalo org yg dah makan kenyang terus baring or tido, ular sawa namanya.. Saya jadi ular sawa ke?? Whatever.. Hehe.. Masa tue gak adik sepupu n abang ngah tengok tv.

Yg tak bestnya tengah2 rest abang plak panggil..

“Ma, memey nak makan Maggie. Masakkan kejap.” Abang mengeluarkan perintah. Haiyak! Orang baru nak rest.. Hampeh.. Hampeh.. “Jap lagi.. Ngah kenyang nie.. Jap lagi eh..” Saya menjwb dengan penuh dedikasi..

5 mnt..10 mnt..15 mnt..

“Memey nak makan ye dik?? Maggie je?? Jap lagi akak masak,” Abang beritahu kat memey. “Ma, pergilah masakkan Maggie tue” Sambung abang lagi..

Haiyoo.. Nie dah arahan penuh nie.. nak ingkar ke tak? Ingkar ke tak? Ingkar? Tak? Ingkar?? Akhirnya saya pun bangun then masuk dapur.. Tak ingkar la jwbnya..

On da way nak masuk dapur tue saya tetiba dapat satu idea. Brilliant punya idea!! Haha.. Nak makan sangat kan.. Hehe.. Saya pun sengih memanjang..

Tengah ‘berperang’ dalam dapur tue tiba2 memey masuk. Saya terus cakap kat dia, “nak makan ye sayang.. Meh cium akak dulu. Baru akak masakkan.” Saya pun merendahkan badan n hulur pipi saya. Sebagai pembakar semangat.. Cehh…!!

“Orang nak satu je la.. Napa masak dua??” Memey bertanya. “Eh.. Mana boleh satu.. Makan mesti banyak..” Saya tersengih.. Padahal dalam hati saya dah tergelak sakan. Memey baru berusia 9 tahun. Saya nie nak masuk 19 tahun. Tapi kdg2 nakal saya mengalahkan memey.. Nak makan sangat kan.. Hah.. Makan dua bungkus sekali.. Hehe..
Hampeh punya akak!!

Tak abih kat situ lagi.. Selalunya saya biarkan memey makan sendiri. Sebabnya mami yg selalu suapkan. Tapi mami takde. Abang plak tengah mandi. Yes! Yes! Kini giliran saya jadi akak mithali.. Haha..

“Memey sayang.. Meh makan. Akak suap” Penuh berhemah saya berkata. “Banyaknya.. Org makan sikit je la..” Memey mula membebel.. Hisy! Budak nie.. Tak padan dengan kecik. Tunggu jap lagi ye.. Baru tau langit tue tinggi ke rendah..

“Mesti makan banyak2. Supaya cepat gemuk” Saya memujuk. Memey tetap tak nak. “Memey! Sini! Akak rotan kang..” Saya jerit. Bagi takut sket. Hehe.. Memey pun datang. Sebut je rotan, for sure memey takut. Mana taknye.. Saya ajar memey ngaji. Salah sebut huruf saya rotan.

Suapan pertama.. Suapan kedua.. Suapan ketiga..

Memey dah kenyang.. Hehe.. Dua bungkus tue.. Baki banyak lagi.. “Bagi abih ye.. banyak lagi nie..” Saya memujuk.. “Tak nak..” Memey menjawab. “Kalo tak abih, jangan berdiri. Duduk je kat situ” Saya mengancam. Memey pun buka mulut. Then bila saya suap memey gigit garfu tue. “Memey.. jgnla gigit garfu..” Saya dah tak tau nak watpe. Nak marah lebih2 tak le.. Mara pura2 boleh la.. saya tak reti la nak mara budak2 nie.. Then saya pun tanya, “Nak akak rotan??” Automatik garfu dilepas.. “Bagitau mami nnt..” Memey mengugut. “Bagitaula.. Ingat akak takut???” Saya jegilkan mata kat dia.. Alamak!! Apa nie.. Takkan ngan budak kecik pun nak gaduh?? Haiyoo irma.. matanglah sket..

Masa suap memey tue, saya perhati je muka dia. Dia dah jeling2 saya. Marahla tue. Tapi comel.. Saya sayang sangat ngan adik saya tue. Walaupun juz adik sepupu. Dah lama saya nak ada adik kecik. Saya mmg dah ada adik. Tapi adik kembar la. Sebaya ngan saya. Takkan makan pun saya nak suap kan?? Dah besar panjang.. Tue mengada namanya.. Bila ada memey nie, saya blaja utk jadi akak yg lagi bertanggungjwb. Saya suka pakaikan baju utk dia.. ikat rambut dia.. suapkan dia.. n last sekali.. rotan dia! Haha!!

Tapi saya peliklah. Masa saya kecik2 dulu.. takdenye kena manja2. kena rekrut dek abang adala.. Saya ingat lagi. Dulu abang sangat2 garang orangnya. Saya n my twins wat silap sket kena hukum. Pernah sekali saya n my twins, rima bergaduh masa tengok tv. Abang ada gak masa tue. Dia nie tak suka org wat bising masa ngah tengok tv. Dia pun panggil kitorang n denda. Rima kena berdiri dekat sofa. Saya plak dekat satu penjuru rumah. Tak le gerak. Berdirilah kitorang mcm patung.. Ada sekali tue pulak saya kena denda duduk bersila. Gaya macam org bertapa. Tak le gerak jugak. Bersuara apatah lagi.. Nak dijadikan cerita, dtglah lanun2 yg tak berperikemanusiaan (Dua org abg saya). Abang yang kedua pegang ular mainan. Dia sorok kat belakang dia. Dia tersengih2 sambil mundar mandir depan saya. Abang yang ketiga pun tersengih2 mcm kerang busuk. Dalam hati Allah je yg tau.. Dah la tak le gerak. Tak le bersuara pulak tue. Kejamnya abang.. Isk..Isk..Isk.. Saya nangis dalam hati je la. Tak kuasa nak nangis depan abang. Hampeh je! Tapi akhirnya air mata mengalir gak. Mana taknye.. ‘Lanun2’ letak ular mainan atas peha saya. Dah tau saya allergic menatang tue.. Tiba2…. Mami muncul disebalik pintu!! Yes..!! Yes..!! Mami dah balik!! Saya pun apalagi, “Mamiiiiiiiii….!” Meraung je tak.. Tapi hampeh gak! Abang kata, “jangan bersuara.” Mami tanya abang, “Kenapa nie??” Abang jawab, “bising sangat.” Mami pun senyum..

Bila mami senyum tue dah tau dah. Maknanya mami tak le wat apa2.. Meraungla saya dalam hati… Wlupun mami tak dapat lepaskan saya dari hukuman abg, at least mami dah bagi amaran dgn ‘lanun2’ tak bertauliah tue.. Lega rasa..

Mcm tue la saya kena didik masa kecik. Bila tengok memey nie.. Manja sangat. Saya nie tak reti nak manja2kan budak. Rotan budak pandai la! Hehe..

Sedar tak sedar.. Maggie tue dah nak abih. Memey tak nak abihkan. “Memey tak le mcm nie sayang.. Ada orang nak makan Maggie. Tak pernah rasa. Takde duit nak beli. Memey dah ada depan mata mcm nie.. Makan ye sayang.. Dua suap je lagi..” Pujuk saya. Sebenarnya saya rasa bersalah gak. Budak2 pun saya nak kenakan. Tak matang langsung saya nie! Sian memey.. Saya sje je nak kenakan dia makan dua bungkus Maggie. Mesti len kali memey tak brani mnta saya masak lagi. Hehe..

Kalo fikir2kan semula.. Saya suka budak2.. Tapi cara saya brutal sket. Degil je nak rotan.. Mybe sbb abang dah didik saya mcm tue dari kecik kot. Saya tak retila nak manja2kan orang.. Tapi alhamdulillah.. Garang2 saya pun.. Saya pandai pujuk bila memey merajuk. Tue baru jaga adik.. Hmm..

Tapi saya mmg suka jaga budak2.. Masakkan utk diorg.. Suapkan makanan.. Gosokkan baju.. Pakaikan baju.. Hmm.. Rasa mcm jadi ibu pulak. Bgslah.. Kira praktis dari awal.. Hahaha!!!
Tapi.. Napa budak2 skrg manja sangat?? Kdg2 jenuh gak melayan.. Napa eh??

5 comments:

ummu khosyatillah bt muzakir said...

salam..
manja?
bkn dak skrg je..dak dulu pun..
cmne kita nk perasan, kita tgk org, tp xtgk cermin yg reflect kt diri kita blk..
sdh2.. jgn nk perasan kn diri tu..hehe..
peringkat kanak2, kalu blh jgn katakn tidak pd mereka..
itu blh membantutkn proses perkembangan & pembelajaran..
biar kn apa mereka nk buat, dn perhatikan..
p/s: komen ini bdasarkan penglaman..hehe..

aku abid said...

wslm.. amboi2.. mentang2 aku suh ko komen.. ko bg komen pedas plak ye.. hampeh!! hehe.. apepun, a very good komen.. ada ms kt chat psl menda nie ye.. ko kan nanny terbaik.. haha!!

ibnah said...

mak aih, kejam tol ko nih..he2
tp ye la kalo nak ajar bdk, xbley nak manje2..tp 1 je irma ak nk ckp sket, tp u jgnla mara plak ye...kte nk ajar dak kecik bley, tp jgnla ajr ngan maggie..rosak 'otk' dak 2 kang(hee gurau je )..
p/s: teringat wk2 ak kecik2 dlu, slalu drekrut dek ah ak..tp lg truk..

ummu khosyatillah bt muzakir said...

haha..btl kak kila..
dh r kejam..garang lak tuh..hehe
nk manja kn bdk2 tu blh je..
tp kne ade tegasnya gak..
emm.megi xelok la mak cik..
sbb kandungan dh dicampurkn dgn plastik
utk mengeraskn mee tuh..
tu yg xelok nya..tmbah lak ngan perencah tu..
lg ko nk suh kezen ko tu balun dua paket ke?!
len kali jgn buat melainkn ko mmg nk sabotaj dia..hehe
tp ak tau..ko xkn buat lg..
sbb takut dia report kt mak dia kn?hehe

aku abid said...

amboi2 ummu.. nie melampau dah nie.. aku backhand kang.. hehe.. aku mmg nak sabotaj adk aku tue pun.. sj nak kenakan dia.. tetiba aku pkr nak wat dajal sket. haha!! btw, ummu n kila.. nice komen.. aku pun da insaf dah. mami aku dah marah. siap bg amaran lg. aku mcm biasa je. senyum memanjang...:)