Wednesday, July 15, 2009

Ujian Allah Dtg Lagi..

"Layukallifullahu nafsan illa wus'aha.."

Hmm..

Hari nie saya diuji lagi.. Hidup manusia takkan pernah sunyi drp ujian. Selagi mana kita mengaku beriman selagi itulah kita akan diuji..

Hari nie saya kehilangan dompet saya. Dlm tue ada suma menda penting. IC, Matric card, atm card (CIMB).. n duet rm100 lebih.. skrg saya dah tak ada apa2. zero.. duet sesen pun saya takda.. menangis?? hmm.. dah letih dah..

Saya menangis bukan sbb menyesali kejadian yg berlaku. Saya cuma sedih. Sem nie saya diuji dgn kewangan. Drp awl sem ada je mslh yg melibatkan kewangan. Tp takpa.. Suma nie mendidik jiwa saya utk lebih bersabar..

Yg pelik saya rasakan ialah bila hati saya tak gelisah langsung. Sngt2 tenang. Saya pun tak tau napa. Mmglah luarannya saya menangis. Tapi hati nie tetap tenang. Seolah2 tak pernah jd apa2.. Mungkin kah itu menunjukkan saya redha seredha2nya?? Wallahu'alam..

Nasib baek saya dah bank in duet utk adk saya. Kalo tak, dah tentu tak senang duduk saya jdnya..

Skrg nak makan pun susah.. Camana nak makan kalo sesen pun takda.. Kdg2 saya merasakan diri saya nie sngt2 kesian.. Kdg2 disebabkan keadaan yg mcm tue wat saya tergelak. Apa taknya.. Kelakar bila ramai yg menunjukkan simpati. Saya tak suka pd simpati. Krn dgn simpati tue wat saya lg lemah. Saya nak kata2 semangat. Bkn simpati..! Kdg2 saya tpikir gak.. Kepala otak saya nie btl ke?? Ngah nangis tetiba gelak.. Jap lagi nangis.. Pastu gelak sambil nangis.. Hmm..

Ms dlm clas math td sorg kwn edarkan paper yg dia dah potostat utk kitorg sekelas. Bila dia smpai dpn saya, dia kata, "irma, 40 sen.."

Saya terkedu.. Tak tau nak jwb camana. Kwn2 yg dah tau tengok saya. Saya kumpul kekuatan n kata, "takpala. smpn dululah.." Kwn yg duduk selang satu kerusi ngan saya plak menyampuk, "meh sini aku bayarkan.." Ms tue Allah je tau apa perasaan saya. Sedih yg teramat!! Tanpa perlu berkata, air mata saya dah tunjukkan apa yg saya rasa..

Kwn yg len plak bagi support. Ada yg msg kata nak bg pnjm duet. Tapi saya tolak ngan baek.. Saya takkan mengaku kalah ngan cpt. Saya nie ank yg merantau. Seorg perantau tak boleh mengaku kalah dgn apa yg jadi. Bukankah semangat yg kuat itu dah sebati dlm jiwa seorg perantau?? Kalo tak kuat tak pyh jd perantaulah..

Allah sngt sayangkan saya.. Sbb tue la hidup saya tak pernah sunyi ngan ujian.. Bukankah saya ptt bersyukur dan bergembira dgn ujian nie?? Saya salu nasiatkan adk2 skul saya dulu.."bila Allah beri kita ujian, kita kena gembira. tak boleh sedey2.. sbb napa?? sbb itu tanda Allah syg.. Tanda Allah pandang kita. Cuba tngk hidup mereka2 yg happy memanjang.. Mereka2 tue yg ptt rasa sedey. Sbb Allah tak bg ujian. Bila Allah tak bg ujian, maknanya Allah tak pandang sngt.. Mana lagi baek?? Dah tentulah yg diberi ujian.. So, bila dpt ujian kna senyum.. jgn nangis2.."

Mungkin Allah nak uji sejauh mana keikhlasan hati saya bila mengeluarkan kata2 tue.. tak nak nangis dah.. Wlupun pikiran agk terganggu.. (mana tak terganggu.. bnyk menda pntg dlm tue..!!) tapi, insyaAllah saya cuba atasi..

Bnyk menda@mslh yg membelenggu kepala otak saya nie. Kdg2 saya tak nak pkr. wat semak je.. Tp, bila dah semakin banyak.. Tak tertahan plak.. Tue yg jd gelak sambil nangis tue.. Dah tak tau ptt rasa apa.. Last2, gabung sekali dua perasaan.

Gembira+sedih=otak tak betul

Btl ke??

tak kot..

Kalo saya akn jd mcm nie..

Gembira+sedih=tak berperasaan

or..

Gembira+sedih=emo tak bertempat


Tabahkanlah hati hambaMU ini ya Allah.. Duet, atm kad n suma2 tue adalah pinjaman drMu.. Engkau berhak mengambilnya bila2 masa.. Mungkin Engkau akn menggantikan dgn sesuatu yg lebih baek bilamana aku redha dgn ketentuanMU.. Ameen...

p/s: dahla esk exam.. ya Allah.. tenangkanla hambaMU ini...

6 comments:

Rerama Ungu said...

tak berperasaan...macam pernah dengar@sebut je 2 perkataan tu
...haaa...ingat pun...xberperasaan tu sifat saya...sebab tu saya suka jadi x matang...bila x matang,tengok la kanak2 hidupnya macam mana...mudah bukan...jadi,drp jadi emo xbertmpat@xbetul tu,baik jadi x berperasaan...

xthu la faham ke x...=)

aku abid said...

hmm..

insyaAllah phm..

Unknown said...

sedekahkan je pitih 100 tu. mana tahu nanti dapat balik 700.

aku abid said...

hmm..

tak leh kata sedekah..
sbb bkn sedekah.
kira saya bg halal kat sapa yg amek.
tp...
hrp dia pulangkan semula ic, n suma2 menda pntg dlm tue.
tue je saya nak..
nak amek duet amekla..

ibnah said...

bila hilangnya???kat bmana?

aku abid said...

ari rabu lepas.. aku tinggal kat plaza.. bila sedar nak g amek semula dah takda.. tp alhamdulillah.. skrg dah jumpa..=)