Saturday, February 13, 2010

~I Know My Status~

Bismillahirrahmanirrahim..

Masa : 2.23 am
Mood : Ngantuk (Masa nie tengah tunggu my abg approve dlm fb. punya lama giler. ceh~)

Salam 1 Malaysia! (apala aku dok mengarut nie.. heheh)

First of all (cewah!) saya nak betulkan. My abg bukannya 'abg' tue. Nie abg betul. Saya tak mainlah 'abg' tue ya.. Punyala berjam saya tunggu dpn laptop abg saya tak approve2 jugak.. Isy.. Isy.. Memang nak kena jurus maut.. Heheh..

I know my status??? Waa.. Apa nie?? Macam gempak!! (macam je laa..). Apa yang anda semua fikirkan bila baca tajuk nie? Pelik? Seram? Sengal? Marah? Buat dono? Anything terpelanting??? (n_n)v

Memandangkan Valentine's Day nak dekat, dengan sukacitanya saya nak bercerita sedikit pasal budaya masyarakat kita khususnya remaja kita. Saya amat yakin dan pasti ramai remaja diluar sana yang dah tak boleh nak tidur lena sebab memikirkan apakah kejutan yang bakal diberikan oleh pasangan masing2. Seolah2 dah jadi trend zaman kini. Semua ada pasangan. Yang tiada pasangan semacam satu hal yang pelik. Pelik tapi benar.

Islam itu datang dengan dagang dan akan kembali dagang. Samalah apa yang kita hadapi zaman kini. Kalau kita kata couple tue tak boleh. Couple tue haram. Akan kedengaranlah bisikan2 sinis. Sesiapa yang berpegang pada hukum Allah akan dipandang kolot dsbnya..

Berbalik kepada tajuk. I know my status. Pernah atau tidak anda mendengar sesiapa yang berkata "I know my status" dengan pakwe or makwe mereka?? Saya selalu mendengar remaja di sekeliling saya mengucapkan ayat tersebut. Saya jadi pelik. Meremang pun ada. Status apa yang mereka maksudkan?? Dah kahwin? Dah bertunang? Walhal jarang sekali kita dengar orang yang bertunang mengatakan sedemikian kepada tunangnya. Nie kalau bertunang ikut lunas2 Islam lah. Tak jumpa berdua2an, tak selalu berhubung melalui telefon or mana2 saluran yg sudah pasti bakal menerbitkan maksiat di hati.

Saya bagi contoh :

Si gadis sedang berbual bersama pakwenya. Lalu tanpa disangka2 pakwenya mempersoalkan hubungan rapat si gadis dengan kawan2 lelakinya yang lain. Berlakulah soal jawab yang agak panjang. Si pakwe menyoal lagak seorang pendakwaraya dan si gadis menjawab lagak seorang tertuduh di kandang pesalah. Cuma bezanya selalunya si tertuduh takkan menangis apabila di soal siasat. Selalunya si tertuduh akan keluar dari kandang pesalah dengan perasaan yang saya pun tak tahu nak tafsirkan. Tapi keadaan sekarang berbeza. Si pakwe dengan gaya pendakwaraya menyoal dan untuk membuktikan kesetiaan, si gadis dengan wajah tertuduh menangis dan berkata, "I tak buat.. I ada U sorg je.. I know my status.. Jgnla hukum I mcm nie.. I setia ngan U sorg je.. I know my status.."(sambil diiringi tangisan)

Apa pandangan anda bila anda menyaksikan situasi di atas?? Saya rasa nak termuntah hijau. Geram, meluat dsbnya. Status apa yang si gadis itu maksudkan?? Adakah kekasih hati kepada seorang lelaki yang bukan mahramnya?? 

Perlu diingat.. Status berpunya tak salah. Tapi pastikan berpunya yang selayaknya. Katakan anda dah bertunang, adakah itu dikira sudah berpunya? Kalau ditanya kepada saya, jawapannya sudah tentu. Sebab bila bertunang kita dah menetapkan satu masa untuk diijab kabul. Tapi, kena mematuhi hukum syarak. Bertunang bukan tiket untuk keluar berduaan, bermesej dan bertelefon untuk menyatakan perasaan rindu, berpegang tangan dsbnya. Bertunang belum menghalalkan perhubungan.

Itu halnya untuk yang dah bertunang. Yang tak bertunang??? Sedangkan Rasulullah menganjurkan kita untuk tak menghebah2kan pertunangan. Kerana dikhuatiri jika terbatalnya pertunangan akan memberi impak besar buat kedua belah keluarga. Yang tak bertunang?? Dahla tiada ikatan yang pasti, hebah2kan dekat semua pulak tue tentang statusnya. Status yang takda status sebenarnya!

Lumrah remaja zaman kini. "Itu pakwe aku".. "ini makwe aku".. "Pakwe engkau yang mana satu?? Hensem tak??".. "Makwe engkau mesti cun punya!"..

Inilah lumrah remaja kita.. Remaja 1 Malaysia.. (ooppsss!!)..

Tambah2 lagi nak dekat Valentine's Day.. Semua akan menantikan hadiah dari pasangan masing2 atas janji setia mereka terhadap status yang dipertahankan (nak termuntah hijau nie). Paling tak boleh tahan bilamana si pakwe menunjukkan 'kegagahannya' untuk berhadapan dengan lelaki yang mengganggu makwenya.. Siap kata lagi, "Si ****** aku punya!! Ko jangan berani nak kacau!".. Wah! Inilah status si makwe. Dijadikan hak milik sesuka hati oleh si pakwe. Syabas!!

Paling meloyakan bilamana si makwe berkata pada pakwenya, "Si **** ganggu ayang.. Sayang cakap ngan dia tolong jgn ganggu ayang lagi. Ayang hanya ada sayang je.. Ayang milik sayang sorg..".. Ini lagi mantop!! Si makwe dengan tulus ikhlasnya (uweeekkkkkkkkk!!) mengaku sendiri tanpa perlu ditanya mahupun dipaksa.. Status inilah yang menjadi kebanggaan mereka!!

p/s : teringat video comel seekor kucing.. kucing tue kata, "sayang2, sayang saaaaayang sayang. Sayang sayang sayang?? Sayang sayang sayangggggg.. Muaaahhhhhhh!!!!(Baca dengan intonasi yang betul)

"Dan janganlah kamu menghampiri zina.."

Dah terang lagi bersuluh ayat nie. Tapi masih tak mahu difahami oleh mereka2 di luar sana. Moga saya dan anda yang lain sentiasa berada dalam perlindungan Allah.. Ameen..

 Bagi kita yang faham dan berazam untuk tak terjebak dalam kancah couple, apa yang kita lakukan untuk beri kesedaran pada orang2 yang sebegini?? Cukupkah hanya dengan menulis di blog2?? Memberi tazkirah umum? Cukupkah semua itu??

Saya bukanlah seorang yang kuat untuk menegur kesemua manusia yang saya jumpa , kenal dan tahu tentang budaya coupling mereka. Anda pula bagaimana?? Seringkali saya menangisi kelemahan diri kerana tak mampu menegur mereka2 yang berada dekat dengan saya. Hatta keluarga sekalipun. Saya tak dapat tidur dengan lena kerana takut. Takut kalau2 Allah menarik nyawa saya dalam keadaan saya tak kuat lagi untuk memberi peringatan kepada mereka2 ini. Anda pula bagaimana?? Adakah tidur dengan nyenyak sekali?? Jikalau ya.. Istighfarlah mohon keampunanNya..

Jangan jadi macam sesetengah pihak. Kalau tak mampu lakukan apa2, janganlah menambahkan dosa dengan menggalakkan mereka2 untuk melakukan maksiat. Jadilah seperti ini. Klik sini. Tetap berusaha untuk membendung salah laku manusia selagi berdaya.

Mari kita sedarkan mereka2 yang tersalah meletakkan status diri ini!!!! Takbir!!!

8 comments:

Fate, hah? said...

ha'ah, tringat kat Video kuceng tuh.
COmel tu mmg comel, tpi cuba bygkan klu lelaki yg bagi....errr.....

"I know my status!!!"

hehe...suka post ni!

aku abid said...

haha.. mmg tunggu nak kna blasah la lelaki tue.. haha~

AMIR a.k.a SA'AH said...

ya Allah...gelinya la....

aku abid said...

heheh~ mmg geli pon.. jgn geli je.. amek iktibar gak

ummu khosyatillah bt muzakir said...

salam..

Si pakwe dengan gaya pendakwaraya menyoal dan untuk membuktikan kesetiaan, si gadis dengan wajah tertuduh menangis dan berkata, "I tak buat.. I ada U sorg je.. I know my status.. Jgnla hukum I mcm nie.. I setia ngan U sorg je.. I know my status.."(sambil diiringi tangisan)

ceh3..:p

aku abid said...

wei ummu.. kalo ko nak copy n paste je takya komenla wei!! hahaha

peace!! nantikan kedatanganku d gombak!! akan ku haru birukan hidup ko!! kui3

ummu khosyatillah bt muzakir said...

oit2..
ak nk menunjukkan betapa pandai nya ko tulis skrip cinta..hehe..

euuwww.. nk tertanggal gusi ak!

aku abid said...

ko tak tau lg betapa jiwangnya aku sbenanya... hua3

geli dowh!!