Friday, December 18, 2009

Tahfiz Bayu Syahadah

Bismillahirrahmanirrahim....

Hari : Sabtu
Masa : 12.30 pm
Status diri : Letih.. (mybe sbb asik kuar sepanjang minggu nie.. heheh..:)

Skang nie ngah hujan.. Saya plak diulit keletihan yg amat.. Susah nak study.. Study kejap je then letih. Payah nak btahan.. Saya pun carilah inisiatif. Lalu saya pun menyelak halaman Travelog Seorang Da'i.. Utk mdapatkan sedikit kekuatan.. Alhamdulillah.. Kekuatan dpt dijana semula.. Lalu saya teringat Konsert Nazrey kat UIA Gombak beberapa hari lepas..

Tahfiz Bayu Syahadah.. Seindah namanya.. Konsert Nazrey menampilkan kumpulan Inteam, Nice n Algebra serta Nazrey sndiri.. Nice n Algebra khabarnya pljr Uia Gombak. Konsert nie diadakan bagi mengumpul dana utk pembinaan Kompleks Tahfiz Bayu Syahadah di Kg Bitoon, Ranau, Sabah..

Kalo diikutkan betapa letihnya saya pada hari konsert itu berlangsung, mmg tak nak pegi rasanya.. Nak je blek CFS utk berehat sbb esknya memerlukan tenaga lagi. Tp.. Saya tetap gagahkan diri. Sbb pd saya dgn kdtngn saya ke sana sbg ank jati Sabah merupakan satu sokongan padu yg dpt saya berikan utk Nazrey.. Sayu hati saya bila melihat kegigihan Nazrey utk menubuhkan Tahfiz yg pertama di Sabah..

Jika dahulu saya sedey napa Nazrey perlu tinggalkan Raihan. Pdhl kumpulan Raihan nie dah tersangat utuh. Rupa2nya Nazrey nak menumpukan sepenuh perhatian terhadap penubuhan Tahfiz Bayu Syahadah.. Alhamdulillah.. Semoga Allah memudahkan segala urusan..

Terdetik di hati saya.. "apa pulak sumbangan aku utk Islam di Sabah?? Adakah aku mampu melakukan spt Nazrey??" Sayunya hati tak terkata..

Paling tak bley tahan bila Nazrey mendeklamasikan puisi yg khabarnya ditulis oleh pelajar Uia. Semangat rasanya.. Tapi sedey pun ada.. Bercampur baur suma perasaan.. Puisi itu terlalu bermakna buat saya. Sbb segala apa yg dikatakan dlm puisi itu telah saya lalui..

Berjuang ertinya berkorban..
Berkorban ertinya terkorban..
Terkorban ertinya menderita..

Ya.. Saya korbankan segalanya..Saya tempuh jalan hidup saya dgn tangisan. Tiada siapa utk saya mhn pertolongan selain Allah. Sakitnya pd waktu itu.. Menderita?? Ya... Saya terlalu menderita. Hilang di pentas dakwah hampir setahun.. Berpisah dgn shbt2.. Terkurung dlm sangkar ciptaan manusia.. Helah yg tak berkesudahan.. Terlalu menderita.. Apalah sngt daya seorang budak sekolah utk melalui semua itu.. Apalah daya seorang budak sekolah utk berhujah demi mempertahankan hukum Allah.. Saya dicemuh.. Dikatakan sesat.. Menderita yg teramat.. Tapi saya tak putus asa. Saya tahu Allah sayangkan saya. Allah takkan beri ujian kalo saya tak mampu.. Dan alhamdulillah.. Kini saya berada di Uia.. Perancangan Allah itu terlalu bagus.. Mmg saya menderita. Krn saya memilih jln ini. Tapi.. Saya takkan selamanya menderita.. Hidup saya, saya yg akn tentukan. Bukan org lain.

Melalui pengalaman lalu saya bangkit semula. Tak mahu menoleh kebelakang lagi. Sbb itu apabila melihat usaha murni Nazrey saya sngt gembira. Krn usaha beliau sngt bermanfaat pd rakyat Sabah. Krn disana Islam masih belum maju lg. Terlalu bnyk adat yg melebihi ibadat. Dgn penubuhan Tahfiz Bayu Syahadah saya menjangkakan ibu2 dan ayah2 di Sabah akn memahami Islam sedikit sebanyak. Maka, takkan ada lg berlaku penentangan terhadap si anak yg mahu membawa dakwah. Sebagaimana yg pernah saya alami. Pelajar2 yg dihasilkan drp Tahfiz itulah yg akn membantu menggerakkan dakwah di Sabah.. Jika mahukan kemajuan, fokus utama perlu diberikan kpd pemuda pemudi. Merekalah yg akn mewarisi kepimpinan masa hadapan. Ya.. pemuda pemudi Sabah perlu diasah dgn nilai2 Islam yg syumul. Saya mendoakan semoga Allah menpermudah segala urusan..
.
Saya mendoakan semoga Tahfiz Bayu Syahadah dpt ditubuhkan dgn jayanya.. Sesungguhnya Allah akn mempermudah jln bg mereka2 yg berjuang di jalanNya..

Ya Allah.. Sinarilah bumi di bawah bayu dgn petunjukMu.. Aku mohon.. Jgnla ada sesiapa yg mengalami apa yg aku alami dahulu.. Krn sakit dan deritanya masih terasa sehingga kini.. Bahkan mungkin sampai bila2.. Jikalau adapun, kuatkanla mereka.. Sebagaimana Engkau menberi kekuatan kpdku.. Ameen Ya Rabbal 'Alamin...

3 comments:

Rerama Ungu said...

Terdetik di hati saya.. "apa pulak sumbangan aku utk Sabah??

kalau diubah sikit...

Terdetik di hati saya.. "apa pulak sumbangan aku utk Islam di Sabah?

apa macam? ok tak?

aku abid said...

haha.. mantap2!!

sbenanya ana maksudkan yg tue gak.. tp tak tertulis.. ana maksudkan islam la.. makaseh2

aku abid said...

ana ubah ayt ana..