Sunday, May 3, 2009

Jangan sesuka hati jatuhkan hukum!!!

Hmm.. saya nak kongsikan apa yang saya lihat dan apa yang saya dengar kepada sume.. Lihat dah menyakitkan mata apatah lagi mendengarnya.. Menyakitkan telinga. Semalan saya menonton satu program reality tv bermusim. Program yang melahirkan lagi ramai penyanyi kat negara nie. Tak perlulah saya sebutkan nama program reality tv tue… Setiap hari sabtu(waktu mlm) konsertnya akan diadakan. Mesti ramai yang tahu program apa tue..

Saya ‘tertarik’ dengan kritikan salah seorang pengkritik tetap program nie. Dia kata, “berdosa awak kalau tak nyanyi dengan baik”.. Dia maksudkan berdosa para pelajar program nie yang tak bagi full komitmen dalam nyanyian tue sbbnya ada antara mereka yang bagi full komitmen. So, tak adil bagi mereka yang dah nyanyi dengan baik. Masa tue para pelajar yang bakal bergelar penyanyi nnt membawakan lagu bonus mereka.

Saya sangat ‘tertarik’ sehinggakan mendidih rasanya hati nie. Panas seluruh badan.. Sesuka hati pengkritik tue je jatuhkan hukum berdosa. Jadi para pelajar yang menyanyi campur lelaki perempuan, pegang sana pegang sini tak berdosa??? Kalau tv kat umah saya tue murah, nak je saya baling..

Kalau nak dikatakan niat tak menghalalkan cara tak sesuai pulak. Dah niat pun salah, apatah lagi cara!! Hmm.. Saya semakin gusar dengan perkembangan industri seni dalam negara kita nie.. Terlalu banyak maksiat yang berlaku. Mana si artis wanita berpakaian yang tak menutup aurat.. Berpegangan dengan yang bukan muhrim.. Apa nak jadi negara kita nie!!

Apa yang saya boleh buat dan anda juga, ialah berdoa.. Moga mereka2 yang pandai sangat menjatuhkan hukum sendiri nie, akan diberikan taufiq dan hidayah. Tapi, jangan berdoa je. Kena ada usaha. Kita mantapkan diri kita. Tegur org kat sekeliling kita. Jangan buat tak tahu je. Aku punya hal, aku punya.. Ko punya hal, ko punya.. Tak boleh mcm tue..

Jangan kita mengundang bala untuk diri kita. Sesungguhnya saya takut akan kemurkaan Allah. Lihat saja apa yang berlaku dengan Acheh.. Mohon Allah lindungi kita semua.. Saya takut dengan apa yang jadi skrg. Manusia dengan sesuka hati menjatuhkan hukum sendiri. Bukankah mencabar Allah namanya?? Mungkin dia tak tahu.. Ya.. Mungkin saja dia tak tahu.. Kata2 alim ulama dah tak didengar. Malah kata2 mereka yang terang-terangan melakukan maksiat disanjung tinggi.. Ingatlah.. Bala Allah tak mengenal sesiapa. Jangan sampai Allah murka dan menurunkan bala keatas negara kita baru kita nak sedar…

1 comment:

ummu khosyatillah bt muzakir said...

salam..

Kalau tv kat umah saya tue murah, nak je saya baling..
~ no..no..no..even it was cheap..u still have to pay it..rugi wey..

patut tulis cenggini..
kalu tv kat rmh sy tu dh xpayah bayar ansuran bulanan, nk je saya baling..

xpun..

kalu tv kat rmh sy tu adiah dr cabutan btuah.. nk ke sy baling..

hehe..ak mengarut je..

kalu nk ikutkn kondisi ni..
ak dh publish stu entry..
islam..hanya pd kad pengenalan..
tips tu blh gak diaplikasikn
wallahualam