Tuesday, July 20, 2010

Coretan Hatiku Yang Mati..

Bismillahirrahmanirrahim...

Masa: 6.23pm
Mood: Keliru

Assalamualaikum.. :)

Sudah 3 bulan rasanya saya bercuti daripada menulis sesuatu.. Rasa malas selalu menjengah. Di samping kesibukan yang melanda.. Kali ini saya paksakan juga untuk menulis.. Menulis sesuatu yang mungkin akan melegakan sedikit rasa di hati..

Apa khabar iman anda? ibadah anda? Hati anda? Semoga dalam naunganNya sentiasa.. Kita selalu melalui hari-hari dalam hidup kita sehingga lupa untuk bertanya soalan-soalan sebegitu.. InsyaAllah kali ini kita cuba tanyakan pada diri sendiri dan pada orang lain juga..

Saya seakan-akan tak mampu untuk menulis lagi.. Hati jadi kosong.. Sangat-sangat kosong.. Bukanlah sifat malas sebenarnya yang menghalang saya untuk menulis sejak 3 bulan yang lalu.. Hanya kerana hati yang semakin mati menghalang jemari saya untuk beraksi di atas papan kekunci..

Hmm.. Sekarang pun hati masih lagi tak bernyawa.. Kosong.. Hitam berdebu.. Seringkali juga saya mencuba untuk menggilap kembali agar sekurang-kurangnya nampak sedikit bayang-bayang.. Tapi tak mampu. Masih tetap hitam berdebu..

Pernah saya diberitahu oleh seorang sahabat.. Dia kata jiwanya kosong.. Mungkin hatinya mati.. Selalunya saya pasti akan menasihati ataupun memberi sedikit sebanyak semangat yang berbaki dalam diri.. Namun kali nie saya tak mampu berbuat apa-apa. Kerana hati saya juga sedang mati..

Allah akan beri kita rasa sakit dahulu.. Kemudian rasa tenang yang tiada bandingannya.. Sesiapa yang mendapat tarbiyah terus daripada Allah ialah manusia yang sangat-sangat beruntung.. Bagaimana dengan saya? Anda?

Jikalau dapat saya scan jiwa dan hati saya.. Pasti saya takkan mampu berhadapan dgn Allah mahupun manusia lainnya.. Rasa diri terlalu hina kala ini.. Allah..

Hmm.. :) senyum dikala ujian mendatang..

Ujian yang Allah beri untuk menguatkan kita juga bukan? Mengapa perlu bersedih?

Saya diberikan ujian hati yang sungguh hebat.. Tak tertahan rasa.. Setiap kali memikirkan pasti berderai air mata.. Hatta depan manusia lain, pasti akan cepat-cepat mencari jalan untuk segera beredar. Agar titisan air mata tak kelihatan..

Duhai hati...

Menjauh untuk menjaga sesuatu.. Bukanlah perkara yang senang untuk dilakukan. Tapi perlu juga.. Hati itu sangat bernilai.. Sangat-sangat bernilai.. Perlu sentiasa dijaga agar jauh dr segala dosa dan noda.. Moga Allah melindungi..

p/s: Kepada sahabat-sahabatku, kawan-kawanku.. Mungkin ada perkara yang kamu tanyakan kepadaku dan aku tak mampu untuk memberikan jawapan yang pasti.. Aku mohon maaf.. Aku belum bersedia untuk berterus-terang. Biarkan aku begini.. InsyaAllah sampai masa nanti, kamu akan tahu juga..

Semoga Allah melindungi aku dan kalian..

Inilah coretan hatiku yang mati...

No comments: