Monday, April 5, 2010

Aku punya kenangan PLKN.. Aku juga punya Mami yang Terbaik!

Bismillahirrahmanirrahim...

Mood: Santai
Masa: 01.40 pm

Assalamualaikum w.b.t.. Rasa jari jemari nie tetiba nak berkongsi sebuah cerita. Cerita tentang kenangan semasa berada dalam PLKN.. Cerita tentang kasih ibu.. Tersenyum sejenak.. Betapa seorang ibu membesarkan anak-anaknya dengan penuh ketabahan. Betapa mulia mereka yang bergelar ibu.

Teringat pula pada seorang kenalan mami saya(kdg2 orang pelik bila saya panggil mami.. huhu), Rohaya namanya. Macik Rohaya.. Beberapa hari lepas macik datang ke rumah. Berbual bersama mami. Tetiba timbul cerita tentang anak lelakinya yang sedang mengikuti Program Latihan Khidmat Negara(PLKN). Saya tersenyum mengenangkan pengalaman yang saya perolehi ketika mengikuti PLKN suatu masa dulu. Namun senyuman saya terhenti kerana melihat macik Rohaya mengesat air mata. 'Macik sedih rupanya..', hati saya bermonolog.

Saya pun kata, 'macik janganlah sedih. Along okek jak di sana tue. Nanti lama2 bukan dia mau balik tue. sebab rasa best suda disana. Macam kami semua dulu. awal2 jak sedih. lepas tue ndak mau balik suda..' (baca ikut loghat sabah)

Lalu mami pun mencelah, 'beginilah anak2.. kita disini mengalirkan air mata.. dorang disana bukan main gembira'. Terkesan sungguh di hati saya.. Ya.. Sememangnya apa yang mami katakan betul. Mami pernah merasainya..

Kump 1 Siri 5 2008 Kem Geo Kosmo, Kuala Kubu Bharu, Selangor masih dalam ingatan dan takkan pernah terpadam. Mami berusaha sedaya upaya untuk saya ditukarkan ke Kem San Sui(tak tahulah ejaan betul ke tak) yang terletak di Tawau, Sabah. Tapi saya berkeras untuk tak nak tukar. Saya kata nak berdikari di tempat orang. Lalu mami pun terpaksa mengalah.

Saya ingatkan senang bila masuk PLKN nie. Rupanya tak.. Tapi alhamdulillah pada awalnya saya tak pernah menangis sebab berpisah dengan keluarga. Saya pernah tergelak bila melihat ada yang menangis dalam dorm saya. Bila tanya dari hati ke hati, rupanya menangis rindukan keluarga.. Hati saya pelik. Saya tak menangis pun? Malah saya dan kawan2 yang datang jauh dari Sabah selalu djadikan contoh oleh jurulatih. Teringat kata2 seorang jurulatih saya, Cikgu Sarwati, 'tengok irma. Dia dari Sabah. Tak menangis pun'. Saya hanya tersenyum. Ya.. Benar.. Saya tak menangis. Tapi mami saya menangis. Bukankah itu lebih menyakitkan sebenarnya? Bilamana ibu kita menangis kerana rindukan kita tapi kita pula sebaliknya??

Handphone kami diambil dan hanya diberi semasa hujung minggu. Nasib baik ada telefon awam. Saya dan kawan2 masing2 membeli kad telefon supaya senang nak guna. Tiap2 hari saya kol mami supaya mami tahu saya dalam keadaan baik. Saya sedih sebenarnya. Rindu pada mami tak tertanggung. Tapi saya tak suka menangis macam pelatih lain. Saya tak suka orang nampak saya nie lemah. Jadi saya selalunya akan menangis sembunyi2. Hehe (n_n)v

Saya ditempatkan dalam kumpulan Alpha. Saya masih ingat bagaimana saya dan beberapa pelatih yang lain mencipta logo kami yang mana akhirnya kami menang semasa malam Kontrak Kita Janji(KKJ). Pengalaman yang takkan dilupakan.. Masa itu saya bersorak kegembiraan. Rupa2nya mami saya menangis kesedihan..

Mami saya sanggup datang dari jauh untuk menjenguk saya. Saya gembira. Saya nak tunjukkan bahawa saya baik2 saja berada di kem latihan. Tapi Allah menentukan.. Satu hari saya jatuh pitam. Jatuh kat kawasan berbukit. Nasib ada kawan menahan daripada tergolek jatuh. Saya pun dikejarkan ke medic(klinik kat kem tue kami panggil medic). Saya masih terasa bagaimana jurulatih saya menampar perlahan wajah saya supaya saya sedar. Ada jugak jurulatih yang garang. Dia kata kalau saya tak bangun dia tampar saya kuat2. Saya dengar sayup2 suara mereka. Saya nak buka mata tak boleh. Memang kecoh satu kem. Huhu..

Sebenarnya saya memang dah rasa tak sihat. Petang tue ada latihan komando. Saya dah minta dikecualikan. Tapi saya masih berada di tapak latihan. Melihat betapa seronoknya, lalu saya merasa sihat semula. Hehe.. Saya pun curi2 ikut latihan yang mana membawa kepada pitam. Selepas sedar telinga saya tak habis2 mendengar leteran jurulatih saya.

Rupa2nya tak berhenti disitu. Selepas keluar dari medic saya dimasukkan semula kerana demam. Bila demam tak kebah juga saya dimasukkan ke dalam hospital. Saya telah disuspek denggi. Fuh! Peritnya bilamana terpaksa ulang alik ke hospital untuk cek darah. Saya masih ingat bila dimasukkan ke dalam hospital dan 2 orang nurse nak menyuntik saya. Saya menangis meronta2. Nak ketawa pun ada bila melihat muka nurse tersebut. Dalam hati saya berkata, 'nurse baru kot. huh, tak boleh! kang dia salah cucuk!!'. Bila jurulatih yang garang datang saya hanya menangis tanpa suara. Rasa lucu pulak bila teringat semua tue.. Sampai sekarang saya anti pada suntikan.. Cukuplah 7 kali suntikan sepanjang berada dalam PLKN.

Selepas disuntik saya pun tertidur. Bila bangun tetiba saya melihat pacik. Serba salah saya rasa. Pacik saya yang masih menuntut  di UM masa tue tetiba marah2. Dia tak puas hati sebab saya ditinggalkan keseorangan di hospital. Bila sampai kat kem semula, pacik saya marah jurulatih. Padahal saya dah pesan dalam kereta, jangan cakap apa2 kat jurulatih. Pacik saya tak peduli juga..

Masa tue memang saya jadi tumpuan jurulatih. Haha.. Teringat pulak bilamana tibanya waktu makan malam, saya selalu tak makan. Cikgu Sarwati akan cari saya kat dorm. Satu dorm bergema suara cikgu. Saya selalu ambil buah dan lari balik dorm. Kena lari, kalau tak, nanti kena tangkap oleh jurulatih dan kena paksa makan. Haru biru jadinya masa tue. Haha..

Mami selalu datang jenguk saya. Selama sebulan mami berada di semenanjung. Kalau tak silap saya mami habis dalam RM4000 lebih. Hanya untuk saya seorang. Kawan2 pelatih Sabah yang lain rindukan masakan Sabah. Saya pun minta mami masak dan kami makan beramai2. Meriahnya masa tue.. Banyak kali juga mami masak dan bawa ke kem. Saya ajak semua wira dan wirawati alpha makan bersama. Tak lupa juga jurulatih saya. Mami memang suka masak.. Sangat seronok masa tue..

Ada kawan2 kata saya nie anak manja. Ya.. Benar.. Saya tak nafikan. Tapi manja hanya bila bersama dengan mami saya. Bila berjauhan saya jadi orang yang sangat berdikari. Teringat kalau kat rumah, kerja rumah mami selalu siapkan. Saya tak sempat nak buat mami dah siapkan. Bila berada kat kem semua saya buat sendiri. Mungkin mami sedih sebab takut saya tak dapat buat semua. Huhu.. Nampaknya saya berjaya menbuatkan mami saya bangga.. Haha

Saya tak tahu apa seorang ibu rasa sebenarnya. Sebab saya tak jadi ibu lagi. Kalau saya jadi ibu pasti saya memahami apa yang mami rasakan. Pernah sekali semasa malam penghayatan, saya dipanggil untuk membacakan surat dari seorang anak untuk ibunya. Sampai terduduk saya menangis dan saya tak mampu meneruskan bacaan. Disitulah buat pertama kali saya menghamburkan air mata kerinduan saya terhadap mami di depan semua jurulatih dan pelatih.. Bila mami datang jenguk, saya terus peluk mami dan menangis.. Mami tanya, 'kenapa nie??'. Saya pun jawab sambil mengesat air mata, 'ada malam penghayatan.. rindu mami..'. Mami saya ketawa je..

Sekarang macik Rohaya mengalami apa yang mami pernah alami.. Saya yakin along pun rindukan maknya. Cuma lumrah seorang lelaki takkan tunjuk sangat. Along seorang anak yang baik. Along berada kat kem latihan di Melaka. Kalau sekitar Selangor agak senang untuk saya pergi menjenguk. Tapi Melaka.. Susah sikit. Apapun moga2 along akan setiasa sihat disana. Lelaki senang sikit.. :)

Sampai sekarang saya masih berhubung dengan jurulatih saya.. Untuk kumpulan alpha ada 3 jurulatih.. Cikgu Sarwati, Cikgu Pauthi dan Cikgu Affendi. Cikgu fendi tue ayah angkat saya. Tapi saya lagi rapat dengan cikgu pauthi. Tambahan pula anak ckg pauthi masuk uia juga. Kalau ckg datang melawat anaknya, hafizah, cikgu mesti hubungi saya untuk berjumpa.

Teringat pula pada Badan Islam PLKN(BIP). Saya sebagai ketua muslimat dan seorang sahabat dari Terengganu sebagai ketua muslimin. Kami sendiri yang menubuhkan badan tersebut untuk membantu ust sebab ustazah takda. Baru berhenti tak silap. Kesian ust nak tangani kami yang ramai.. Lalu kami pun membantu yang termampu.. Banyak program yang kami buat. Kami rancang bersama ust. Manisnya kenangan tersebut.. Tapi yang membuatkan saya selalu tergelak bilamana saya dan ketua muslimin tue sama2 dimasukkan ke hospital kerana suspek denggi. Cuma keadaan dia lebih teruk daripada saya. Saya masih ingat mami datang mengambil saya dari hospital dan saya terpaksa meninggalkannya.. Sedih rasanya. Bila nak pergi saya jumpa sahabat saya tue dan ucap selamat tinggal. Dia tersenyum dan kata, 'take care irma'. Saya sedih sebab dia keseorangan. Takda family datang.. Betapa bertuahnya saya..

Banyak yang saya pelajari semasa berada dalam PLKN. Sebab tue mami sekarang dah percaya bahawa saya mampu menjaga diri di tempat orang. Teringat pula setiap kali habis cuti sem, mami selalu tanya samada saya nak mami saya hantar sampai UIA atau tak. Saya dengan yakin kata tak. Haha.. Kalau kembar saya memang selalu ditemani oleh mami saya. Anak manja.. Itulah modal saya untuk mengusik kembar saya. 

Mami memang terbaik! InsyaAllah kalau ada rezeki Allah beri saya merasa untuk jadi seorang ibu.. Saya nak jadi macam mami saya.. Memang terbaik!! (n_n)v

p/s: dah lama tak jenguk kem geo kosmo.. insyaAllah dalam perancangan.. mg Allah permudahkan..

8 comments:

Wardatul Ad-Din said...

Assalamualaikum...ya ukhti kita punya kenangan di PLKN yang hampir sama. Pernah suspek denggi jugak.hehe kelakar ingat masa pengalaman kat sana. Tapi Allah tahu yg terbaik buatkit.

TilMiz Ila Jannah said...

take care irma.

aku abid said...

wardatul ad-din: huhu.. betul tue.. Allah tau mana yang terbaek..

majdi: cis! sajala tue..

Ntah said...

wow! tak sngka plak pengalaman PLKN se seronok ni....huahua...
aku lak tak pernah kene PLKN...

anyway, ko nmpaknye dah jdik anak emas kat kem tu!hehehe ;) thniah~

aku abid said...

hahahaha.. emas la sngt.. kenangan yg paling tak bley aku lupa bila tiap kali waktu mkn malam. mesti aku cari peluang lari. kalo tak kna paksa mkn.

tiap kali makan mlm aku hilang. tiap kali hilang tue la makan mlm. hua3.. hemo2..

halimatonsaadiah said...

salam..kak irma..cerita nie menarik perhatian dan mengundang rindu pada emak sy kat Kedah..huhu...semoga sy juga dpt BERDIKARI mcm kak irma...
short sem nie tak der cuti...huhu...
~aku berpesan pd angin,sampaikan salam rindu dan sayangku buat family di Kedah~
GAMBATE neh kak irma!!!
you is a tough girl~=)

aku abid said...

wslm adikku syg.. :)

pasti angin akan sampaikan.. :)
insyaAllah nnt akak ke pj. bleyla jumpa ya..

Wan Syuhada said...

Assalam, saya pulak bakal ke PLKN 1 Meii ni..Sy kena kat Perak tp, mak ayh sy suruh tukar ke Kelantan..Patot tak sy tukar erk ? T.T