Tuesday, May 5, 2009

KELEBIHAN UMAT RASULULLAH S.A.W MENURUT PANDANGAN NABI ADAM A.S

"Disebutkan bahawa Nabi Adam A.S telah berkata, "Sesungguhnya Allah S.W.T telah memberikan kepada umat Muhammad S.A.W EMPAT kemuliaan yang tidak diberikan kepadaku:
1. Taubatku hanya diterima di kota Mekah, sementara taubat umat Nabi Muhammad S.A.W diterima disebarang tempat oleh Allah S.W.T.
2. Pada mulanya aku berpakaian, tetapi apabila aku berbuat derhaka kepada Allah S.W.T, maka Allah S.W.T telah menjadikan aku telanjang. Umat Muhammad S.A.W membuat derhaka dengan telanjang, tetapi Allah S.W.T memberi mereka pakaian.
3. Ketika aku telah berderhaka kepada Allah S.W.T, maka Allah S.W.T telah memisahkan aku dengan isteriku. Tetapi umat Muhammad S.A.W berbuat derhaka, Allah S.W.T tidak memisahkan isteri mereka.
4. Memang benar aku telah derhaka kepada Allah S.W.T dalam syurga dan aku dikeluarkan dari syurga, tetapi umat Muhammad S.A.W durhaka kepada Allah akan dimasukkan ke dalam syurga apabila mereka bertaubat kepada Allah S.A.W.
p/s: Subhanallah.. sungguh beruntung kita menjadi umatnya. Kalo tak tau bersyukur lagi, tak tau nak cakap camana dah.. camana nak bersyukur??? patuhilah suruhan Allah dan tinggalkanlah larangannya.. senang kan??

2 comments:

ummu khosyatillah bt muzakir said...

Kalo tak tau bersyukur lagi, tak tau nak cakap camana dah.. camana nak bersyukur??? patuhilah suruhan Allah dan tinggalkanlah larangannya.. senang kan??


huhu..ckp blh la..nk buat nya..yg payah..
biasalah..kita ni cuma hamba yg lemah..bukan maksum..tgk ayat tu..dah la hamba..lemah lak tu..kita xkn terlepas dr berbuat dosa..kalu kata2 tu smdh abc..sure ramai yg akn berubah, kn? perkara normal ble: bangga ble buat jahat tp malu ble berbuat kebaikan..

let say ak buat suatu perkara yg munkar.. cmne nk mengubah ak ni?caranya, ak memerlukan penghayatan Islam dari dlm diri.. nsht dr org len, cuma skdr input sekunder je..nak terima..suka hati..xnk terima pun..suka hati la..mslhnya, cm ne nk menerapkn sndiri penghayatan tu? tu pun kalu sdr yg diri tu buat silap..kalu x.. ermm.. agk ssh ye..

Allah SWT kurniakn hidayah kpd sume hambaNya..kita nk berubah atau x..sume ats diri kita sndiri..kalu org sblh nk nsht smpai meleup-letup pun..xguna kalu dri sndiri xnk terima..lg dasat kalu cop org yg bg nsht tu..as a mak nenek..nagging 24 hours..huhu..sadis..

hish..xtau la..ak publish tulisan..tp diri sndiri pun xbtl..tolong2!!..

aku abid said...

salam ummu..

mmg agak payah.. tapi, aku sj letak 'senang kan??'..

supaya minda kita nie dah terbiasa ngan perkataan senang tue..

sbb..

bila asik pkr susahlah.. payahlah.. sampai bila??

kena ada kata2 mcm nie untuk ubah mind set kita.

nie juz pndpt aku..

ala ummu.. pendapat aku, blog aku.. ske ati aku la..!! hehehe..:p

gurau je..

apapun, nice komen..!

komen sokmo..! syg ummu..!!hehe